pro lemurku a pro příznivce ComeniaScriptu:
Proč používat složitější psací písmo, které jsme se učili ve škole? Většina mých známých se podepisuje psacím písmem, pro které byl vzorem práve toto psací písmo. Aniž by chtěli, mají podpis nezaměnitelný, ale stále v nich rozeznáte většinu písmen. Písmo v principu můžete s věkem si upravovat pro svou vlastní potřebu, složitější tvar jde vždy o něco zjednodušit, aby každému vyhovoval pro jeho nároky při psaní.
Písmo, které tvarově velmi "chudé", se předem diskvalifikuje v širším použití. Malý počet "rozlišovacích atributů" mezi znaky prináší nemalá rizika záměny. Proto vidím ComeniaScript spíše pro výuku na středních umělecky zaměřených školách (klidně bych ho tam i vyučoval).
Tady ale jde o výuku prvního písma, které by mělo sloužit ke psaní prvních slov, ke psaní diktátu, a navíc by písmo mělo mít tzv. rezervu pro nové cizí znaky, které mohou být tvarově podobné. V matematice je to řečtina, dále pak mají cizí jazyky. Podívate-li se do manuálu písma Comenia, jsou znaky ComeniaScriptu na 24 straně. Už tam jde vidět deficit, že zde plno znaků chybí.
viz
www.stormtype.com/typefaces-fonts.../fa ... nia-scriptnebo
http://hraju.nehraju.cz/comenia-script- ... saci-pismo 1. Například německé "ostré s" je na osmém řádku vedle ligatury "ij". Znak ve většině fontů je lehce zaměnitelný se řeckým znakem "beta", který žáci bězně používají pro úhly. Němci pro tento znak vydali něco jako manuál, aby bylo zřejmá nezaměnitelnost s tímto znakem. Zde v tomto manuálu však pro řeckou Betu raději žádný znak není, jakékoliv řecké písmeno zde chybí.
2. Již zde někým zmiňované "v" je velmi podobné řeckému "ný".
3. Hned první znak na 4. řádku je velké písmeno "I" s tečkou. Pokud je to varianta "velkého i", proč to nesmyslné použití s tečkou. I kdyby to náhodou nebylo české "velké i", tak nemůže být ve vzorníku stejný tvar dvakrát (podruhé je na konci 10. řádku pravděpodobně turecká varianta znaku "I" s tečkou).
Proč manuál nabízí více variant znaků jednoho významu -- to si mají na školách zvolit, jak se budou znaky zapisovat? Ostatní "nevědoucí" to bude mást.
4. Z tohoto pohledu je stejná nedomyšlenost u variant psaných "ne-scriptových ligatur", kde žák může použít princip spojitého písma u dvou či více znaků, ne však pro celek jako je slovo.
...
Něco už jsem psal v podobné diskuzi na "diskuze.rvp.cz/":
Písmo je přísně stojaté, bez napojení v rámci celého slova. S TÍM VZNIKAJÍ NEMALÉ PROBLÉMY PŘI RYCHLEJŠÍM PSANÍ. Napojování je nezbytné tehdy, kdy muže už tak zjednodušenými tvary dojít k záměně znaků, typicky když jsou psány blíž k sobě znaky "o" a "l" nebo "r" a "n". Nikdo nejsme počítač a zjednodušování znaku v psací formě nese nemalá rizika. U starého psacího písma byla nezaměnitelná mezislovní mezera a nezaměnitelnost velkého a malého písmene. Zde v diktátu se o správně napsanou mezeru můžete jen hádat a to, zda je napsáno velké "V" nebo malé "v" taky.
Mám pár konkrétních kolizních situací s ukázkou lehké zaměnitelnosti významu textu. Jsem ho ochoten připravit v PDF a podle potřeby je publikovat.
Těším se na věcnou debatu. :)
Robert Janák